Brev:
Mængde pr. måltid og maden fremover
12. april 2010
Alder:
5 mdr.
Mængde pr. måltid og maden fremover
Kære Helen
Jeg har tidligere skrevet til dig, fordi vi havde problemer med at få vores datter til at spise skemad og tage sutteflaske. Hun er nu 5 en halv måned, og det er begyndt at gå langt bedre med skemaden. Hun spiser nu mellem 20 og 30 skefulde per måltid og virker som om, hun kan lide det. Det er dog stadig ikke de helt store mængder, der ryger ned, og jeg kan godt blive lidt nervøs for, om hun får nok at spise.
Er der nogen standard for, hvor meget man mener, at et 5-6 måneders barn i gennemsnit bør spise per måltid? Hun er en lille spirrevip, og mængden af mad skal selvfølgelig passe til hendes størrelse, men vi har flere gange fået at vide, at hun tager lidt for lidt på, så jeg er generelt meget fokuseret på, om hun får mad nok.
Efter hvert måltid, tilbyder jeg hende også altid bryst, og hun får ligeledes bryst flere gange om dagen ved siden af måltiderne, men hendes interesse for brystet er ikke så stor længe, og hun vil sjældent spise ved brystet mere end en 4-5 minutters tid.
På nuværende tidspunkt får hun to måltider om dagen; grød til frokost og grøntsagsmos til aftensmad. Hvornår bør vi gå over til at give tre måltider om dagen? Og skal hun også have mellemmåltider?
Jeg kan også blive meget i tvivl om, hvor grov jeg kan lave hendes grøntsagsmos på nuværende tidspunkt. Er det ok, at der er små klumper i, eller skal den igennem en si hver gang? Når hun bliver et halvt år, kan vi jo begyndeat give hende kød og fisk, sådan som jeg har forstået det. Skal man blende det helt sammen med mosen, eller kan man godt bare mase det ud i maden? Jeg vil jo nødig have, at hun skal kløjes i maden
Flasken har vi stadig ikke det store held med, men hun bliver bedre og bedre til at drikke af kop, så jeg satser på, at hun kan få nok mælk på den måde, når jeg begynder på arbejde igen om en måneds tid.
De bedste hilsner
Mette